Digipost har publisert deadnames - Her er hva du kan gjøre for å sikre deg
Vi har oppdaget at Digipost har gjort det mulig å søke opp brukere både på nåværende navn og i mange tilfeller deadname / dødsnavn. Digipost har, uten å informere om det, hatt som policy å ikke endre brukernavn ved endring av navn i folkeregisteret, og å la brukernavn ligge åpent tilgjengelig. For de som har byttet navn etter at de opprettet Digipostkonto vil derfor brukernavnet være det samme som deadname, og i utgangspunktet være søkbart og synlig for alle andre brukere.
Unntaket er om du aktivt har reservert deg mot søk, eller har bedt dem om å endre brukernavnet manuelt. Du kan sjekke brukernavnet ved å gå inn på Profil i appen.
Slik unngår du å være søkbar:
I appen, velg Profil > Sikkerhet og samtykker > Post fra privatpersoner og fjern avkrysningen for “Jeg godtar at denne kontaktinformasjonen er synlig”.
Slik endrer du brukernavn:
Ring Digipost på tel. 22 03 00 00 (mandag–fredag 8–17) og be om å få endre brukernavn på grunn av navnebytte.
Vi har fått Digipost til å endre policy for fremtidige navnebytter, men de nekter inntil videre å informere eller rette opp feilen for eksisterende brukere.
Vi jobber videre med saken.