Har Digipost latt ditt deadname ligge åpent tilgjengelig i appen sin? Da oppfordrer vi deg til å klage til Datatilsynet.
Vi har oppdaget at Digipost har gjort det mulig å søke opp brukere både på nåværende navn og i mange tilfeller deadname / dødsnavn. Digipost har, uten å informere om det, hatt som policy å ikke endre brukernavn ved endring av navn i folkeregisteret, og å la brukernavn ligge åpent tilgjengelig. For de som har byttet navn etter at de opprettet Digipostkonto vil derfor brukernavnet være det samme som deadname, og i utgangspunktet være søkbart og synlig for alle andre brukere.
Ler mer om hvordan du sjekker og retter opp i dettte her
Har Digipost latt ditt deadname ligge åpent tilgjengelig i appen sin?
Da oppfordrer vi deg til å klage til Datatilsynet.
Her er en standardtekst du kan bruke for å klage:
“Jeg er transperson og har byttet navn i folkeregisteret for å ha et navn som passer med min kjønnsidentitet. Mitt gamle og nye navn vil av de fleste assosieres med personer av forskjellig kjønn. Sett sammen avslører de to navnene at jeg er transperson. At jeg er transperson er en sensitiv personopplysning som jeg ønsker at behandles med varsomhet og i tråd med personopplysningsloven.
Jeg har konto hos Digipost, og byttet navn etter at jeg opprettet kontoen. Når man oppretter konto hos Digipost må man aktivt reservere seg mot å være søkbar på navn og brukernavn for andre brukere av tjenesten.
Hos Digipost er brukernavnet utformet på dette formatet: fornavn.etternavn.XXXX. Siste del er en alfanumerisk kode. Digipost har siden oppstarten hatt som policy at de ved navnebytte i folkeregisteret ikke oppdaterer brukernavnet til å samsvare med nytt navn. De informerer heller ikke brukerne om dette. Mitt brukernavn har derfor fortsatt å være mitt tidligere navn, uten at jeg har visst om det eller hatt mulighet til å vite konsekvensene av det.
Man kan søke opp Digipost-brukere både på deler av brukernavn og deler av folkeregistrert navn. Å skrive inn f.eks. “Fornavn.ett…” eller “Fornavn Ett…” i søkefeltet vil i de fleste tilfeller være nok til å avgrense søket til én person. Man trenger altså ikke den alfanumeriske koden i brukernavnet for å søke opp en person.
Når man søker opp en person får man opp folkeregistrert navn, brukernavn, poststed for bostedsadresse og de siste tre sifrene av telefonnummeret. At hvem som helst har kunnet se både mitt tidligere og nåværende navn sammen er nok til å avsløre og dokumentere at jeg er transperson. At det står sammen med min bostedsadresse og telefonnummer gjør det mulig å påvise at det er meg som er oppført, og ikke noen med samme navn.
Dette er alvorlig, fordi vi som er transpersoner i større grad enn andre grupper er utsatt for diskriminering og trakassering.
Jeg mener Digipost har avslørt for allmennheten at jeg er transperson, og dermed har brutt bestemmelsene i personopplysningsloven om håndtering av sensitive personopplysninger. Jeg klager med dette på personvernbruddet.”
Du kan sende klagen på denne nettsiden
Du finner lenke til selve klageskjemaet lengre ned på siden.
Gi oss gjerne en kort melding på post@pkinorge.no om du klager, slik at vi kan ha oversikt over antallet klager i vår dialog med Datatilsynet.
Det holder at du skriver:
“Jeg har klaget inn Digipost til Datatilsynet” og navnet ditt (ikke ditt deadname ;)