Tre av fire ledere ved NBTK felt for vitenskapelig uredelighet
Denne uken kom avgjørelsen fra OUS sitt redelighetsutvalg – på bakgrunn av PKIs gravearbeid har tre av fire ledere ved Nasjonal behandlingstjeneste for kjønnsinkongruens (NBTK) nå blitt felt for vitenskapelig uredelighet.
Foto: Ryan Hodnett, Creative Commons
De tre lederene ved NBTK som ble felt for uredelighet tirsdag 23. juni er Trond H. Diseth, Anne Wæhre og Kjersti Gulbrandsen. I tillegg til disse tre lederne blir to også stipendiater felt for vitenskapelig uredelighet, slik at totalt fem ansatte ved OUS og NBTK felles.
Den fjerde i ledelsen til NBTK, Kim Tønseth, blir refset for klart kritikkverdige alvorlige brudd på sentrale forskningsetiske normer.
– Denne saken understreker det PKI har sagt i mange år: Det eksisterer en omfattende og dypt alvorlig ukultur på NBTK, helt opp på ledelsesnivå.
Det sier leder i PKI, Frende Lorentzen.
PKI kommer til å omtale saken på arrangementet “Hvordan (ikke) forske på transpersoner?” på Pride House onsdag 24. juni klokka 12.30. Informasjon om arrangementet finner du her.
Tvil om forsett eller grov uaktsomhet
Utvalget konkluderer enstemmig med at de felte forskerene, blant dem store deler av ledelsen på NBTK, har begått flere alvorlige brudd på grunnleggende forskningsetiske normer.
Bruddene gjelder særlig:
Manglende samtykke
Manglende REK-godkjenning
Manglende dispensasjon fra taushetsplikt
Mangelfull anonymisering
Bruk av registerdata til forskningsformål uten tilstrekkelig rettslig og forskningsetisk avklaring
Uklar forståelse av personvernombudets rolle
Mangelfull institusjonell oppfølging
Utvalget konkluderer under tvil med grov uaktsomhet heller enn forsett, men påpeker at forskerne har valgt å benytte data som de tidligere har fått beskjed om at det må innhentes samtykke for.
To artikler (1 og 2), som er brukt som grunnlag for doktorgradsprosjekter, blir anbefalt trukket tilbake for brudd på vitenskapelig redelighet.
To andre artikler (3 og 4) felles for kritikkverdige brudd på anerkjente forskningsetiske normer, og pålegges ytterligere saksbehandling. Disse kan i framtiden risikere fellelse for vitenskapelig uredelighet og tilbaketrekking dersom de ikke får ettergodkjenning.
Konklusjonen frå Redelighetsutvalget kan du selv lese her. Oppsummeringen på side fem gir et godt innblikk i saken og alvorlighetsgraden.
Saken fått mye oppmerksomhet i media, hvor gruppen som er felt konsekvent omtales som forskere. For PKI er det viktig å understreke at de felte også er beslutningstakere, ledere og behandlere ved sykehuset.
– Omfattende og dypt alvorlig ukultur
– Alt mindre enn en full granskning av sykehuset og tilhørende kontrollorganer er å reagere for svakt. Noe av det første som må gjøres er å reversere vedtaket som tvinger mindreårige til å delta i forskning for å få helsehjelp. Her forventer vi støtte fra helseministeren, da han umulig kan stå inne for at mindreårige blir tvangsmessig utsatt for systematiske grove overtramp i regi av norsk helsevesen som et vilkår for å få nødvendig helsehjelp.
Det sier Frende Lorentzen, leder i Pasientorganisasjonen for kjønnsingongruens.
Foto: Mathias Leander Olsen
– Transpersoner har varslet i mange år om systematiske overgrep i regi av offentlig helsevesen, uten at noen har tatt ansvar. Hvis det ikke blir tatt et skikkelig oppgjør med de systematiske rettighetsbruddene OUS utsetter transpersoner for, vil medlemmene våre fortsatt måtte møte opp i timer med de samme personene som utsatte dem for ulovlig forskning og uforsvarlige kliniske praksiser.
– Selv nå jobber flere hardt for å sno seg unna den veldig tydelige fellelsen, og bruker sin påståtte rolle som verdensledende som argument for hvorfor reglene ikke skal gjelde dem. NBTK er et svært lite fagmiljø som har beveget seg i en dramatisk annerledes retning enn Verdens helseorganisasjon og et samlet internasjonalt fagfelt. Det stemmer kanskje at de er ledende innenfor fagfeltet “transseksualisme”, siden resten av verden sluttet å forholde seg til den diagnosen for snart 10 år siden. NBTK har derimot ikke engang klart å få godkjent det nasjonale mandatet sitt av Helsedirektoratet fordi de ikke har oppdatert praksisen etter hverken nasjonale eller internasjonale standarder.
– Denne saken understreker det PKI har sagt i mange år: Det eksisterer en omfattende og dypt alvorlig ukultur på NBTK, helt opp på ledelsesnivå.
Andre forsker med samme ulovlige informasjon
– Denne saken er bare toppen av isfjellet, sier Lorentzen.
Den ulovlig innhentede informasjonen ligger i flere registre som fortsatt blir brukt til forskning, inkludert hos FHI og Senter for populasjonshelse.
– Disse prosjektene må stanses umiddelbart for å begrense skadeomfanget.
– For ikke å nevne at deler av informasjonen som lå i journalene og brukt i denne forskningen også er innhentet gjennom et tidligere forskningsprosjekt som misvisende ble framstilt som en del av utredning.
Dette krever Pasientorganisasjonen for kjønnsinkongruens
En full ekstern granskning av avdelingen, sykehuset, tilhørende kontrollorganer, og hvorfor ingen har tatt de gjentatte varslede rettighetsbruddene på alvor.
At helseministeren uten opphold starter en omfattende opprydding for å sikre et forsvarlig offentlige helsetilbud uten preg av tvang, manipulasjon eller overgrep.
Alle tilknyttede forskningsprosjekter stanses og det felte GIRCA registeret hvor den ulovlig innhentede informasjonen ligger destrueres.
At beslutningen som tvinger sårbare barn og ungdommer til å delta i forskning for å få tilgang på livreddende helsehjelp umiddelbart blir reversert.
UKOM-rapporten bygger på en lang rekke kronikker skrevet av velkjente anti-trans-aktører og må inkluderes i granskningen.
At helseministeren må svare på hvorfor Nasjonal behandlingstjeneste for kjønnsinkongruens (NBTK) har fått drive uten lovpålagt nasjonalt mandat siden 2021.
At avdelingens søknad om nytt nasjonalt mandat avvises på bakgrunn av den omfattende ukulturen og systemsvikten i den nasjonale behandlingstjenesten.
Forskning og kunnskapsproduksjon er en sentral del av ansvaret til nasjonale behandlingstjenester. Det er uforsvarlig å la OUS få dette mandatet i lys av denne saken.
At helseministeren konfronteres med sine tidligere uttalelser om at han har full tillit til avdelingen og sykehuset, når tre av fire ledere ved den nasjonale behandlingstjenesten felles for vitenskapelig uredelighet og den fjerde mottar kraftig kritikk for brudd på forskningsetiske normer.
At Helsetilsynet og Datatilsynet følger opp denne fellelsen og de omfattende systemfeilene ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus.